Stories

Communiceren over duurzaamheid? 3 redenen om nu te beginnen!

Duurzaamheid is een containerwoord dat geen eigen betekenis heeft. Hopeloos dus als je als communicatieadviseur de opdracht krijgt om voor jouw bedrijf of organisatie te communiceren over dit onderwerp. Lastig, daarom stel je dit maar even uit. Herkenbaar?
 

Heel veel bedrijven doen wel iets aan duurzaamheid, maar communiceren daar niet over. Als je ermee aan de slag gaat, neem dan ruim de tijd om uit te zoeken wat duurzaamheid betekent voor jouw organisatie. En hoe je het kunt verbinden aan jullie kernwaardes, missie en visie.

Bedenk dat plotseling een enorm statement maken meer kwaad doet dan goed. Voor jullie klanten komt het onderwerp dan uit de lucht vallen en voor je het weet, word je beschuldigd van greenwashing. Begin daarom met het begin, maar stel je communicatie over duurzaamheid niet langer uit. Er zijn drie redenen om nu te beginnen met communiceren over duurzaamheid.

1. Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker

Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft aan dat ze duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke aspecten belangrijk vinden bij de aanschaf van producten en diensten. Dit blijkt uit een Dossier Duurzaam 2018. Bedrijven worden steeds meer beoordeeld op de mate waarin zij een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij en een gezonde leefomgeving.

2. Verplichting om energie te besparen

Sinds juli 2019 bestaat er een energie-informatieplicht voor bedrijven die die per jaar vanaf 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m³ aardgas, of een equivalent daarvan verbruiken. De overheid handhaaft nu op deze milieuwet omdat je door energie te besparen CO2 en andere broeikasgassen reduceert. Dit houdt in dat je bedrijf een aantal energiebesparende maatregelen moet nemen. Per sector is er een lijst met erkende maatregelen. Deze lijst helpt je om helder te krijgen wat je kunt doen om energie te besparen. Een handig hulpmiddel is een energiemanagementsysteem dat het energieverbruik in je kantoor monitort. En als je dan toch energie moet besparen, laat het dan zien en vertel wat je doet.

3. Voldoen aan de afspraken uit het Parijs-akkoord

In het zogenoemde Parijs-akkoord hebben de Verenigde Naties afgesproken om de opwarming van de aarde onder 2 graden Celsius en liefst 1,5 graden Celsius te houden. Dit gebeurde eind 2015. Ook Nederland heeft dit akkoord ondertekend. In 2030 moet er 49 procent minder CO2-uitstoot dan in 1990.

Alles bij elkaar kun je stellen dat je niet langer ongestraft door kunt gaan met business as usual maar toch echt aan de slag moet met duurzaamheid. Laten we niet vergeten dat het ook veel kansen oplevert voor jouw bedrijf of organisatie!

Sterker nog, ik signaleer dat veel bedrijven al veel doen aan duurzaamheid, maar daar niet over communiceren.  Veel van hen denken dat je pas kunt communiceren over duurzaamheid als de hele bedrijfsvoering 100 procent duurzaam is. Maar dat hoeft zeker niet, je kunt beginnen met vertellen wat je nu al doet. Steeds meer consumenten hebben behoefte aan groene producten en diensten en zullen het waarderen dat jouw bedrijf ook werkt aan verduurzaming. De verkoop van duurzame producten met een keurmerk groeit enorm, konden we pas lezen in Adformatie.

Begin bij het begin. Vertel waar je mee bent begonnen, hoe je dat aanpakt en waar je zoal tegenaan loopt. Zolang je open en transparant bent, doe je het goed. Zo kunnen je klanten langzaam wennen aan het feit dat je het onderwerp soms noemt in je corporate story. Houd het dan klein en concreet, vertel bijvoorbeeld dat jullie zijn overgegaan naar plantaardige inkt in jullie printers en hoe je dat hebt aangepakt. Zo plant je de zaadjes die langzaamaan kunnen uitgroeien zodat je later kunt gaan ‘oogsten’.

Bedrijven die een grotere maatschappelijke waarde leveren dan hun concurrenten, ervaren een grotere klantloyaliteit. Ze verhogen hun naamsbekendheid als zij gaan communiceren over MVO en duurzaamheid. En tenslotte, door te formuleren waarom het belangrijk is om zaken anders aan te pakken dan vroeger, laat je zien dat je serieus bent. Je bindt je niet alleen je huidige klanten en werknemers aan je met deze visie, maar je trekt er ook nieuwe klanten mee aan.